Van angst naar vertrouwen!


Onlangs deed ik de groepshealing Angst en daarbij heb ik wat extra informatie op papier gezet om met jullie delen.


Angst van oudsher

Je kan angst op veel verschillende manieren ervaren. Angst is een natuurlijk mechanisme wat we hebben gecreëerd in ons 'reptielenbrein'. Het helpt ons actie te ondernemen in geval van gevaar. Als we een beer zin die op ons af komt, komt dit mechanisme in actie. Voor onze veiligheid, zodat we kunnen vluchten. Het maakt stofjes aan zoals adrenaline, die er voor zorgen dat we een energieboost krijgen, om te rennen voor je leven.

Angst tegenwoordig

In de tegenwoordige tijd gebruiken we ons 'oer'-reptielenbrein niet meer op die manier. We hebben nog steeds te maken met angst. Het gevoel van angst komt meestal voort uit een gedachte. Een angstige gedachte, veroorzaakt de emotie. En vanuit deze emotie gaan we vaak handelen. Je kan deze angst gedachte krijgen door je ego, die je probeert te behoeden voor verandering of groei. Of je innerlijke saboteur, die je doemgedachtes geeft. Alles wat er fout kan gaan in een situatie krijg je voorgeschoteld.

Allemaal volkomen menselijk en een natuurlijke reactie.


Wij leven nu eenmaal in een maatschappij, en een tijd van de mensheid dat we op onze hoede willen zijn. Dit zorgt er ook voor dat je in heel je leven veel tijd besteed aan piekeren. ''Wat als? Stel dat?''

Dat soort gedachten helpen je niet. Je hebt namelijk sommige dingen niet onder controle in het leven. En er over piekeren zal je dus ook niet verder helpen. Wat het wél doet, is je trilling en energie verlagen.


Wat je aandacht geeft dat groeit, en als je negatieve gedachten te veel aandacht geeft, zal het blijven groeien. Gevolg is dat je in een negatieve sfeer blijft hangen, en in een lage trilling. En in deze laag trek je ook nog eens veel negatieve dingen naar je toe.



Belangrijk om jezelf af te vragen:

- Kunnen mijn zorgen de situatie beïnvloeden?

- Heb ik invloed op de uitkomst van deze situatie?

- Kan ik er nú iets aan doen?

- Zijn mijn gedachten reëel?

Kortom heeft het zin om me hier nu druk om te maken, gaat het mij helpen of gaat het de situatie helpen? Is het antwoord nee, besluit dan voor jezelf om uit die angst cirkel te stappen. Jij bent 'in control' over jouw gedachten.


Om te relativeren hoe de situatie is, kun je dit aan jezelf vragen:

- Stel dat mijn 'worst case scenario' uit komt, is dat dan het einde van de wereld?

- Is er een toekomst waar het goed afloopt, ook al gebeurd er waar je zo bang voor bent?

In het beginsel is je 'worst case scenario' ook echt het ergste wat je kan bedenken. Tot je dieper na gaat denken. Een ziekte kan je helpen om jezelf te resetten, je een break geven om je leven opnieuw in te delen. Een scheiding of stoppen van een relatie kan je inzichten geven in jezelf, kan je leren over je zelfwaarde en leren over liefde. En kan nieuwe mogelijkheden scheppen in je leven die misschien nog mooier zijn dan je nu zelf kon bedenken. Het ontslagen worden van die baan, of die financiële tegenvaller, kan je inzichten geven en lessen leren die belangrijk zijn voor jouw toekomst, of je principes doen veranderen in het leven.


''Ment to be?"

Wat mij altijd enorm helpt, maar dat is informatie die met je moet resoneren:

Je hebt voor je hier op aarde kwam een zielscontract gesloten. De lessen die je hier wil leren staan beschreven. De gebeurtenissen in je leven dragen bij aan deze lessen. Wat er dus ook gebeurt, heeft zo moeten zijn, om er een les van te leren. Daarom bestaan er ook geen foute keuzes. Want iedere keuze die je maakt is een stap op je pad en kan groei en ontwikkeling betekenen. Ook ziekte, tegenslag, en het gevoel dat alles op zijn kop staat. Dat voelt op dat moment niet zo, maar kan groei en ontwikkeling in jouw leven zijn. Net de les die jij hier moet leren.


Hier en nu